måndag 9 juni 2014

Havremjölk och en kudde

En tidig eftermiddag före den nyss gångna långa helgen (det vill säga pingsthelgen som förlängdes med hjälp av en nationaldag) blev jag panikhungrig. Som jag ganska ofta blir. I vanliga fall äter jag, som sagt, nötter eller en smörgås när panikhungern sätter in. Men just den här eftermiddagen fanns ingenting sånt i skafferiet eller i frysen, så jag kom på den briljanta idén att testa att göra havremjölk.
Eftersom jag aldrig smakat hemgjord havremjölk förut gjorde jag en ytterst liten sats, som räckte till mig och bara mig.
havremjölk, havre

Först 1 dl havregryn.
Lägg havregrynen i en mixer och fyll på med ca 4 dl vatten, 1/2 msk olja och pyttelite salt.
Mixa allt ganska länge. Det ska bli alldeles vitt, som mjölk. Såklart.

havremjölk

Sila bort de små små grynen som blir kvar med hjälp av en finmaskig sil eller en handduk.
Häll upp i passande glasflaska eller glasburk och förvara i kylen.
Ät/drick.

havremjölk

Jag åt min havremjölk med frysta blåbär, solrosfrön och kokosflakes. Botar panikhunger i ett nafs, jag lovar! Gör man en större sats kan man ju använda havremjölken i till exempel pannkakssmet.

havremjölk, blåbär

Mitt i allt ville Mose och hans kompis Elin sy kuddar. För hand! De klippte och sydde och stoppade och fixade i en evighet kändes det som. Med största tålamodet i hela världshistorien.
På söndag fyller han år, min lille plutt som syr kuddar alldeles själv. Han ska få allt på sin önskelista. Allt, förutom en kanin.
mose syr kudde

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att de hade tålamodet att sy kuddar, det är inte alla barn som har!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag måste testa att göra havremjölk!

    SvaraRadera

Lämna några små ord