lördag 26 februari 2011

Fixa egna rosetter

rosetter

Jag kommer inte ihåg var jag lärde mig att göra de här superenkla tygrosetterna, så jag fixade en egen liten instruktion. Man kan såklart använda symaskin, men det går jättefort att sy med nål och tråd för hand.
rosett
1. Du behöver: sax, nål, tråd och tyg. Klipp tyget i två rektangulära bitar, en stor och en lite mindre
2. Vik in långsidorna mot mitten på den större tygbiten. 3. Vik in kortsidorna på samma tygbit. Låt ändarna överlappa varandra några millimeter. 4. Pressa ihop mitten och sy ihop. Dra åt så att tygbiten får en rosettform. 5. Ta den mindre tygbiten och vik in långsidorna mot mitten. 6. Lägg remsan runt rosetten så att den precis når runt. 7. Sy ihop remsan så att det blir en liten ring. Klipp av tyget som blir över. 8. Trä ringen runt rosetten.
Sätt ditt ett hårspänne på baksidan. Klart.
hårspänne

rosetthårspänne

I don't remember where I found the tutorial of making your own fabric bow... So I made my own instructions. Hope you like it!

2 kommentarer:

  1. tjusigt! och ganska lätt att göra. rosetter kan man aldrig få nog av tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Du är så händig. Känns som detta arv inte kommer från mig. Kram.

    SvaraRadera

Lämna några små ord