fredag 4 februari 2011

Pappersask

Pärlorna saknade en låda att ligga i. Eller - de låg rättare sagt i en kryddburk ovanför spisen. Så jag vek en liten förvaringsaskask av papper. Jag lärde mig hur man gör när jag var liten, så det är verkligen hur enkelt som helst. Kanske lite svårt att förklara, men jag gör mitt bästa.
Du behöver:
2 pappersark (om du vill ha ett lock, annars behövs bara ett).
linjal
penna
sax


1. Klipp pappersarken så att de blir kvadratiska. Locket ska ha ca 1 cm längre sidor än bottenarket.
2. Mät ut mitten på  arkets baksida genom att lägga linjalen längs med diagonalerna.
3. Vik in hörnen mot mitten.
4. Vik in sidorna mot mitten så att kanterna möts.
5. Vik kortsidorna mot mitten så att kanterna möts.
6. Veckla upp allt förutom två hörn. Nu har du två av askens sidor.
7. Vik upp nästa sida samtidigt som du trycker in hörnen. Tryck ner i botten.
8. Gör likadant med sista sidan.
9. Gör en ask till på samma sätt.
10. Tada.

För ett tag sen gjorde jag en ask av ett annat papper, som jag sen använde som presentask.
(ps. Mose blev jätteledsen över att jag flyttat hans pärlor. Nu ligger de i den där kryddburken ovanför spisen igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några små ord