torsdag 12 januari 2012

Kontrollfreak?

Lager
God kväll.
Jag har skrivit detaljerade scheman till mig själv både idag och igår. Och hjälp vad effektiv de gör mig.
Jag skriver ner varje sak som jag ska göra och jag noterar ett exakt klockslag för varje händelse. Det är nödvändigt, för annars rinner tiden iväg, rinner mellan fingrarna på mig och då hinner jag ingenting. En dusch kan ju liksom ta både 10 och 30 minuter, beoende på hur effektiv/slö man är.
Om ni också tycker att ni inte får saker och ting gjorda - gör listor och detaljerade scheman! För det funkar.
Mina scheman innehåller allt från jobbgrejer till att tvätta och hämta på dagis.
Typ såhär:
7:00 Stiga upp och duscha.
7:25 Lägga in en tvätt i tvättmaskinen.
7:35 Väcka Mose, frukost.
8:15 Gå iväg till dagis.
8:45 Dricka kaffe
9:00 Åka till butikslokalen, ta kort på dörren.
9:15 Åka till låsaffär och köpa lås.
10:00 Möta elektrikern vid butikslokalen.
10:15 Ringa mäklaren ang. hål i taket.
Och så vidare.
Så himla effektivt!
Jag har bestämt mig för att inte stressa upp mig om jag inte lyckas hålla schemat till punkt och pricka. Någon kanske ringer. Det kanske är bilkö. Och sådär.
Schemat gör mig snarare lugn - jag har kontroll på dagen, vet vad jag ska uträtta, vet på ett ungefär att dagen kommer att hålla ihop.
Kramar!

3 kommentarer:

  1. jättebra ju! jag brukar också skriva listor, dock inte så detaljerade med tider och så. tycker att det är bra för att få överblick och slippa ha allt i huvudet :)

    och du har fått en utmaning på min blogg :)

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du hittar ett sätt som funkar för dig! Jag gillar listor, nä, jag ÄLSKAR listor, men ett schema skulle nog göra att jag kände mig lite trängd.

    SvaraRadera
  3. Hej finaste EM! Nu saknar vi (tror jag talar för fler)uppdateringar och tjuvkik på hur det går framåt med butiken!! men förstår såklart att det är mycket nu. Kram till dej!

    SvaraRadera

Lämna några små ord