tisdag 26 juli 2011

Fläderblomssaft

fläderblomma
flädersaft
Flädersaft är min favoritsaft.
I mina föräldrars trädgård står en stor fläderbuske.
Och idag blev min fläderblomssaft klar. Fem flaskor. Hur enkelt som helst.
Jag fick det här receptet av min bror.
Du behöver:
30 fläderblomsklasar
3 citroner
1,5 kg strösocker
1,5 liter vatten
lite citronsyra
Gör såhär:
Koka upp socker och vatten, så att sockret löser sig. Blanda i lite citronsyra om du vill att saften ska hålla sig fräsch länge. Jag skippade citronsyran, så jag har mina flaskor i kylskåpet.
Tvätta och skiva citronerna.
Lägg citronskivorna och fläderblomsklasarna i sockervattnet.
Täck över med ett lock eller plast och låt stå i 3 dagar.
Sila alltsammans. Jag använde en kökshandduk som jag lade i ett vanligt durkslag.
Häll upp i rena flaskor.
Färdigt.
Bästa saften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några små ord