fredag 22 juli 2011

Frukost i morgonsol / svartvinbärste

home made tea
Igår gjorde jag eget te av blad från svartvinbärsbusken. Jag visste egentligen inte alls om det gick eller om det skulle smaka gott. Men det visade sig att teet blev helt okej.
black currant
Först plockade jag svartvinbärsblad som jag lade på en plåt. Jag satte varmluftsugnen på ca 50 grader och placerade plåten i mitten. Där fick den stå i några timmar. Då och då rörde jag om bland bladen så att alla skulle torka ordentligt.
Troligtvis funkar det bra med en vanlig ugn också, men då kanske man ska ha ugnsluckan lite på glänt så att fukten kan ta sig ut.

När alla bladen kändes helt torra tog jag ut plåten och lät den svalna. Därefter lade jag bladen i en burk, utan att krossa eller dela på dem.
Jag tänker att smaken och doften stannar kvar lite bättre om man krossar de torkade bladen precis innan man ska dricka sitt te.
Krossa ett par torkade blad till lagom stora bitar, lägg allt i en tesil och häll på hett vatten.
Drick.

1 kommentar:

  1. oj, vilka fina minnen du nu gav mig! när jag var liten gjorde jag ofta te på just svartvinbärsblad! måste prova igen, minnas smaken...
    kärlek, Lycke

    SvaraRadera

Lämna några små ord