fredag 9 maj 2014

Blommor i håret / DIY

diy flowers in hair

Jag har sett hårband med blommor på i massor av affärer den senaste tiden. Och jag har hållit i dem, tänkt köpa, men sen hängt tillbaka. För jag har ju redan en hel drös med tygblommor hemma!
Så jag gjorde ett eget hårband. Tygblommor kan man hitta billigt i secondhand-affärer, på till exempel gamla ljusmanschetter.
blommor i håret 002

Man kan ju såklart klistra dit blommorna på vanliga hårspännen, men jag ville göra ett runt hårband att ha runt hårknuten.
Saker som kan vara bra att ha: tygblommor, sax, lim och ett smalt resårgummiband. Eller ett vanligt hårband, om man vill göra en mindre variant att ha runt hästsvansen.

blommor i håret 005

Först drog jag loss ett gäng blommor (och låtsade lite att de var riktiga blommor).
Jag klippte små hål i gummibandet och stack in blommorna. För att de skulle sitta bättre satte jag lite lim på baksidan vid varje blomma.
blommor i håret 008

När den var lagom lång klippte jag av gummibandet och sydde i hop de båda ändarna med nål och tråd.
Sen var det bara att trä gummibandet runt hårknuten.
blommor i håret 010 - Kopia

Blir bra till midsommar, tänker jag. Man kan ju även ta ett längre gummiband som räcker runt hela huvudet och bara fästa några stycken blommor vid sidan eller fram. Och det skulle ha varit extra fint med blommor i olika färger!


fabric flowers hair band

ps. om man inte vill göra ett själv vet jag att bland annat Glitter har en hel del liknande.

Jag är lite trött på mitt hår just nu (eller ganska ofta) och jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska spara ut luggen igen eller om jag ska klippa den... Haha, svåra frågor!
Fredagskram!




Följ min blogg med Bloglovin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några små ord