fredag 16 maj 2014

Hämta-på-fritids-tiden

Fredag! Vi avslutade jobbveckan med falafelrulle och pommes på filt i gräset.
Jag hämtade på fritids och vi cyklade ner till centrum och köpte glass. Före middagen. Så himla bra sätt att starta helgen på.
Den här veckan har vi testat en ny hämta-på-fritids-grej, det vill säga tid-lappar.

bilder laminerade

Allt började med att fritidshämtningarna bara blev jobbigare och jobbigare, både för mig och Mose. Det är nästan alltid jag som hämtar och den senaste tiden har Mose blivit jättearg så fort jag har kommit. Han börjar gråta och säger att jag är dum och att han inte alls vill gå hem, trots att jag för det mesta hämtar ganska sent.
Vi har pratat om det, Mose och jag, och tillsammans kom vi fram till att det nog vore bra om han vet exakt när jag ska komma. Han går nämligen helt och hållet in i sina lekar och när jag kommer avbryter jag mitt i leken och det blir liksom en slags omställning som leder till tårar, ilska och frustration.
I och med att jag inte hämtar samma tid varje dag kom vi på tid-lapparna.
Jag letade fram ett gäng färgglada papper, skrev olika tider på dem, klippte ut till små kvadratiska lappar och laminerade dem.
Varje morgon får Mose en inplastad lapp med tiden då jag kommer och hämtar på fritids just den dagen. Lappen ligger i hans ficka under hela dagen och om han skulle glömma bort vilken tid det var kan han bara kolla på lappen.
Och det har funkat jättebra! Nu är han förberedd och tycker att det är kul att hålla reda på tiden på sin armbandsklocka. Win win!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några små ord