fredag 23 maj 2014

Ny cykel och envisa löss



Morgonen var snäll mot oss. Inte alltför trötta tog vi oss ur våra sängar och solen hade värmt upp det annars ganska kalla golvet. Dessutom hittade vi ananas i kylen som blivit över från en middag tidigare i veckan. Den är väldigt god nu, ananasen. Lagom söt. Lagom sur.

Mindre snälla är bladlössen på mina rosor. De har invaderat varenda knopp och blir bara fler och fler. Jag såg en och annan nyckelpiga bland bladen, men de är alldeles för få för att rå på miljoner (miljarder?) löss. Jag är inte så förtjust i giftiga bekämpningsmedel, så jag tog fram vattenslangen och tvättade varje angripen knopp. Vissa år har jag sprayat med såpa utblandat med vatten, men jag tycker att det brukar funka sådär - det är liksom svårt att komma åt. Så nu testade jag alltså att tvätta bort lössen istället. Samtidigt som jag spolade vatten på varje knopp kramade jag försiktigt sönder lössen med fingrarna. Det kanske låter äckligt, men det är nog ändå det bästa sättet att få bort dem, tror jag. Imorgon ska jag göra om proceduren, ifall jag har missat några.


När vi hade tröttnat på lössen tog vi cyklarna ner till badplatsen, Mose och jag. Sista cykelturen med den lilla cykeln, för på kvällen åkte vi och köpte en ny. En begagnad, men ny för Mose. Hurra för Blocket! (om någon vill köpa hans gamla cykel är det bara att hojta till)



Jag är för mycket badkruka för att bada i maj, men Mose hoppade såklart i. Vi hade med oss kakor och Mose blev alldeles sandig, precis som man ska bli på sommaren.


Äntligen kväll (tyckte Mose)! Vi åkte ända till Tyresö, lastade in den nya cykeln i bagaget och var naturligtvis tvungna att ta en testrunda när vi kom tillbaka, trots att klockan var alldeles för mycket.

Nöjd, stolt och lite pirrig, som man är när man fått något nytt och fint.
Han hade två krav: växlar och handbroms. Att den är hans favoritfärg gul är bara en fin bonus!


Vi testcyklade till affären och köpte glass, som vi tog med oss till lekparken. Cykeln fick högsta betyg.
cykel

Jag borde sova nu, men visst är det väl så att man gärna stannar uppe lite för länge, för att liksom få ut så mycket som möjligt av lediga dagar. För imorgon är det helg och jag tänker att jag nog inte har några måsten just imorgon. Bara göra sånt som vi har lust med, vad det nu kan vara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några små ord