måndag 12 maj 2014

Tranbär!

smoothie, frukost

Det är inte så längesedan som jag upptäckte tranbären bland de andra frysta bären i mataffären. Men nu kan jag inte vara utan dem! Tranbär innehåller massor av finfina antioxidanter och sägs både vara bra mot urinvägsinfektioner och hjärt- och kärlsjukdomar.
Jag brukar tina dem lite och lägga dem i fruktsallad och tillsammans med müsli på filen.

Mose är oerhört morgontrött och sällan sugen på frukost före skolan. Men en smoothie med färgglada sugrör i är både gott och lätt att få i sig tidigt på morgonen.
Idag testade jag att ha i tranbär och det blev väldigt gott. För att få bort lite av det beska i tranbären mixade jag i en söt apelsin.

smoothie, tranbär, apelsin, hallon, blåbär

Så här gjorde jag smoothien:
En noga skalad apelsin. Jag skar bort allt vitt på apelsinen.
En halv näve frysta blåbär
En halv näve frysta hallon
En halv näve frysta tranbär
Ca 1 - 1,5 dl naturell yoghurt
Mixa allt och häll upp i två glas. Klart.

smoothie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några små ord