lördag 10 maj 2014

Sprungit, Sprang, Springa!

Running shoes

Jag har börjat springa/löpträna hur många gånger som helst. Och slutat lika många gånger. För varje gång har jag fått så ont i knäna. Jag har tränat i nästan hela mitt liv - basket, orientering, ridning, Friskis & Svettis - och allt har funkat bra. Allt utom löpning. Men i höstas hittade jag ett jättebra pass på Friskis & Svettis. Ett helt vanligt medelpass, men som lade väldigt stor vikt på benstyrka. Jag körde det passet en gång i veckan under hela hösten och vintern och i februari (det var ju ingen snö och inte särskilt kallt) testade jag att springa lite. Jag hade bestämt mig för att ta det lugnt, att se om knäna höll. Och det gick bra! Jag känner fortfarande lite smärta ibland, men då stannar jag direkt och tar en kort paus medan jag stretchar vader och lår.
Nu springer jag ungefär 7 km två-tre gånger i veckan, plus mitt vanliga pass på friskis & svettis en gång i veckan. Från att nästan inte ha kunnat springa alls! Nu längtar jag till nästa gång jag får ge mig ut i skogen!
Lite lustigt, men en grej som verkligen peppade mig att komma igång var Martina Haags vinterprat om löpning i P1. Lyssna på det om du också vill bli peppad! Det var liksom hon som gav mig tålamodet att ta det lugnt i början, inte rusa på direkt.
Ett annat springtips är att lyssna ljudbok. Jag prenumererar på Storytel (en bok i månaden) som är jättesmidigt. Man laddar hem en app där man sedan köper de böcker man vill ha. I med hörlurarna, tryck på play och sen vill man aldrig sluta springa : ) Om det är en bra bok, det vill säga.
Och en annan grej som jag inte trodde spelade så stor roll för springlusten men som verkligen gjorde susen - snygga och sköna springkläder! De är ganska dyra, men helt klart värda varenda öre.

Kram /e

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna några små ord