onsdag 27 april 2011

Födelsedagspresent 1 / blommor, fröer och gummistövlar!

trädgårdsblommor
Igår åkte Mose, grannen och jag till Plantagen. Jag fick nämligen presentkort därifrån av mina bröder och deras familjer. I födelsedagspresent alltså. Blommorna ska få stå i trädgården.
blommor
Mose ville absolut ha rosa blommor, men vi hittade bara en som verkade tåla aprilkalla nätter. Resten fick bli gula, lila och silvriga. Men det är ju inte fy skam det heller.
fröpåsar
Vi plockade på oss en en hela massa fröpåsar. Jisses va' trevlig odlingslotten kommer att bli (om jag lyckas få bort ogräset)! Morötter, rädisor, gräslök, dill, bönor, rödbetor, sallad och sockerärtor. Och en hel del färgglada blommor som Mose valde ut. Dessutom lite krasse som vi tänkte så här hemma.
sättpotatis
 Och sättpotatis!
potatis
gul lök
 Och gul lök. Dessutom köpte vi en stor säck jord, men den är inte särskilt fotogenisk.
gummistövlar
I de här ska jag klampa runt i jorden. Sen ska jag ta fikapaus. Och sitta lite för länge så att det till slut blir väldigt jobbigt att sätta igång igen. Och det ska regna om nätterna och vara soligt om dagarna.
En mycket trevlig födelsedagspresent!
Om ni som jag inte heller har ett eget odlingsland kan jag verkligen rekommendera odlingslott eller kolonilott! Min odlingslott har inget eget hus, utan vi har ett skjul där vi förvarar spadar, krattor, grepar, skottkärror och annat skoj. Jag har en ganska stor plätt där jag kan odla precis vad jag vill. Jag betalar bara 200kr/år för min odlingsruta och då ingår vatten och alla redskap. Fantastiskt!

1 kommentar:

  1. Lycka till. Du kommer att få mycket gott och nyttigt att smaka på. Kram.

    SvaraRadera

Lämna några små ord