onsdag 13 april 2011

Kylskåslapp med nyttig regnbåge

Vårt kylskåp är fullt av fula små lappar, söta teckningar, skrikiga bokstavsmagneter, vykort och onödiga saker. Egentligen vill jag ha ett helt tomt kylskåp, men det är ingen idé. Jag tömmer, en dag senare är det fullt igen. Så jag har gett upp. En av lapparna som hänger där just nu handlar om så kallad supermat. Jag tror inte riktigt på vitaminer och mineraler i tablettform, utan tänker att man borde kunna få i sig nyttigheter genom att äta vanlig mat. Och i och med att jag inte äter kött, fisk eller kyckling försöker jag nog tänka efter lite extra (eller jag borde tänka efter lite extra:).
"Supermat är råvaror som har en specifik och positiv fysiologisk effekt på hälsan och välbefinnandet..."
Här kommer en finfin lista på supermatens topp fem färger (tyvärr kommer jag inte ihåg var jag hittade listan).
Blått och lila - innehåller antocyanin. Finns i blåbär, björnbär, svarta vinbär och vindruvor. Motverkar att huden åldras och skyddar nervsystemet.
Rött och mörkrött - innehåller lykopen och antocyanin. Finns i alla typer av tomatprodukter, vattenmelon, körsbär, jordgubbar, hallon och smultron. Motverkar bland annat typ II-diabetes.
Gult och orange - innehåller karotenoider. Finns i morot, pumpa, aprikoser, mango, apelsin och persika. Förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.
Grönt - innehåller klorofyll och sulforafan. Finns i gröna bladgrönsaker som spenat, broccoli och brysselkål. Bidrar till kroppens skydd mot cancerceller.
Vitt - innehåller sulfider och flavanoider. Finns i lök, vitlök och äpplen. Minskar risken för stroke och hjärtinfarkt.
Visst blir man sugen på frukt och grönsaker!?
Vad har ni på kylskåpet?

2 kommentarer:

  1. lärorikt, det ska jag börja tänka på


    svar: det var en väldigt bra beskrivning av marie antoinette, den är så härlig.
    jag visste knappt att det är en riktig sport de spelar i whip it, det verkar ju lite galet.

    SvaraRadera
  2. Nu ska jag snart äta köttfärssås och spagetti. Det ät nog den mest vanliga lunch man kan äta. men jag tycker det är gott.
    Lite frukt efter får det bli.
    Kram

    SvaraRadera

Lämna några små ord