onsdag 17 augusti 2011

Geggigt hår och egen brunn / citronkuren

citroner
Jag fick ett tips från min frisör när jag var där häromdagen.
Om ens hus har gamla rör, om vattnet som man duschar i kommer från egen brunn eller om man har hängt i poolen hela sommaren kan håret bli lite konstigt. Det kan kännas slitet trots att det inte är det, trassla ihop sig mer än vanligt, kännas "geggigt" eller strävt. Och i vissa fall kan de få ett grönaktigt skimmer trots filter som ska motverka detta.
Mitt hår blir så efter att jag har varit hos mina föräldrar. Förr i tiden fick jag grönt hår, så de satte in ett filter och det gröna i håret försvann.
Nu blir håret inte grönt, men det känns ihoptrasslat, slitet och "geggigt". Några gånger har jag köpt ett svindyrt schampo som ska ta bort den där beläggningen på håret, men det funkar inte i längden. Schampot är svårt att få tag på och som sagt var SVINDYRT.
Men jippi!, häromdagen fick jag alltså ett tips från min frisör.
Blöt håret och handdukstorka det.
Krama ur saften från ett gäng citroner i håret. Saften ska täcka allt hår ordentligt.
Skölj ur och tvätta sen håret som vanligt.
I vissa fall kan man behöva göra behandlingen en gång till.

5 kommentarer:

  1. Vilket fint tips, och den där portmonän bara älskar jag! behöver en ny, men skulle gärna hitta en gammal istället såklart (ler)
    och du fina du, vi har namnat dem också så tidigt, de finns ju med en där redan från början. tror de är med oss hela tiden och att vi träffar dem sen. bara en slags ridå´emellan, bara orättvist att vi inte får träffas nu! Här regnar det för fullt idag. stannar inne och läser, glor på kläder på nätet! Har du någon aning var man kan hitta en röd och vacker höstkappa, du med alla fina kläder?

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid trott att citron sliter på håret!

    SvaraRadera
  3. Det var ett bra tips. Vi har ju egen brunn.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hur fungerar det om man har svart-eller brun-färgat hår? Borde inte färgen blekas då? Annars skulle jag gärna testa, är trött på mitt svinto-hår...

    Svar: Du får jättegärna maila en förklaring om du känner att du har tid och lust. :) sandra.stendahl@hotmail.com. Jättesnällt! <3
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Emeli / lovely chaos18 augusti 2011 kl. 10:05

    Sv. Lycke:
    ååå, en röd kappa! Tyvärr kommer jag inte på nåt bra ställe just nu men jag hojtar till om jag ser en!

    Sv. Fifi:
    Ja, jag har också fått för mig att citron sliter på håret. Och det kanske det gör också, men det sura tar bort dendär konstiga beläggningen på håret. En gång då och då kan nog inte skada så mycket, tänker jag.

    Sv. Sandra:
    Jag frågade inte hur det blir med mörkt hår. Jag tror att beläggningar gillar ljust hår, att mörkhåriga inte får samma problem.
    Ditt hår är ju extremt fint!

    SvaraRadera

Lämna några små ord