måndag 29 augusti 2011

Om val

Vet man någonsin vilket håll man ska gå åt?
Förut tänkte jag att det bara finns ett rätt val, en enda rätt väg att välja i korsningen.
Att tänka så leder naturligtvis till stress och ångest över att välja fel.
Sen en dag bestämde jag mig för att tänka att det finns flera sätt som är rätt. Olika val kanske är mer eller mindre bra, men så länge jag väljer något som jag vill kan det inte gå helt och hållet åt skogen.
Olika val leder till olika resultat och det känns spännande.
Förut kändes det bara jobbigt.
Nu kan jag se att ett pyttelitet beslut kan leda till en hel massa stora saker.
Nu för tiden känns vägskäl inte lika ångestladdade.
Jag väljer snabbt, går på magkänslan. Velar inte så mycket.
Så himla skönt.

3 kommentarer:

  1. Jag och min man lider av beslutsångest. Så mitt måtto, sedan en tid är, "det finns 3 alternativ (om det är tre) och alla tre kan bli bra, på olika sätt". Just tre blev det för att vi valde mellan tre spanska städer förra året. Det blev faktiskt lättare att välja då.

    SvaraRadera
  2. Emeli / lovely chaos29 augusti 2011 kl. 14:59

    Sv. Magda:
    Bra idé :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är bäst att gå på magkänslan i de flesta fall. Då känns det nog bäst i längden också.

    Men va? Hur kan man komma på tanken att klippa naglarna i en affär? BLÄ!!!

    SvaraRadera

Lämna några små ord